Energielabels

Vanaf 1 januari 2015 een Energie Prestatiecertificaat (EPC) bij verkoop en verhuur verplicht !!!
Ga je je huis verkopen? Dan ben je verplicht een energielabel aan te vragen. Op het moment dat een woning van eigenaar wisselt, moet je als verkoper het energielabel overhandigen aan de nieuwe eigenaar.

Verkoop je een woning zonder energielabel, dan kun je een boete krijgen die kan oplopen tot 400 euro. Er zijn 2 manieren om een energielabel te verkrijgen, te weten;

 

1. Middels een bezoek aan de woning, ons bureau verzorgt dit voornamelijk voor de regio gemeente Hulst, Terneuzen en Sluis

Hierbij wordt de woning in zijn geheel wordt opgenomen en zal een beter en correcter energielabel worden afgegeven.

  •  Er wordt door ons een inventarisatie gemaakt van o.a. de bestaande isolatie, het verwarmingssysteem, de ventilatie in de woning en de gebruikte materialen en apparatuur. Na meting en berekening van vloeren, gevels, ramen en daken, krijgt de woning een index-cijfer toegewezen, overeenkomend met een bepaalde kleur van energiezuinigheid.
  • Het label loopt van A t/m G; een gebouw met een A-label is zeer energiezuinig en een gebouw met het G-label is zeer onzuinig. Daarnaast geeft het energielabel een lijstje met mogelijke maatregelen die de energieprestatie van het gebouw kunnen verbeteren.
  • Het energielabel heeft een unieke afmeldcode welke wordt geregistreerd in de landelijke databank van Agentschap. Tevens wordt het label geregistreerd bij het Kadaster.
  • Het energielabel is maximaal 10 jaar geldig.

Uitzonderingen:

  • Is uw woning/appartement niet ouder dan 10 jaar en heeft u een EPC- berekening, dan is een nieuwe certificering niet nodig tot maximaal 10 jaar vanaf het moment van de bouwvergunningsaanvraag;
  • Is uw woning/appartement voorzien van een EPA-advies (bijv. via bouwvergunning), afgegeven tussen 1 juli 2002 en 1 januari 2008, dan is een nieuwe certificering niet nodig tot maximaal 10 jaar vanaf het moment van de adviesdatum;

Wat heeft u aan een energielabel?
Het energielabel is voor verkopers en huurders een hulpmiddel om de kwaliteit van de woning zichtbaar te maken. Een A-label woning verbruikt minder energie. Als het huis zuinig is zal het wellicht meer waard zijn. Dat kan gevolgen hebben voor de verkoopprijs of huurprijs. Dat kan ook een reden zijn om te investeren in energiebesparende maatregelen.

Als EPA adviseur zijn wij gemachtigd om uw woning van dit energielabel te voorzien:

De notaris is per 1 januari 2015 verplicht bij de overdracht van een woning of appartement een controle uit te voeren op de afgifte van het certificaat. Pas dan kan een woning worden overgedragen op de nieuwe eigenaar.

 

2. Energielabel op afstand, ons bureau verzorgt dit voor heel Nederland

Dit geschiedt via de webapplicatie van de Rijksoverheid.www.energielabelvoorwoningen.nl. Bij deze methode wordt een energielabel op afstand gemaakt en komen wij niet langs voor een woningbezoek.

Zes stappen

Het aanvragen van dit energielabel gaat in zes stappen;

1. Inloggen met DigiD.

2. Gegevens van de woning controleren en eventueel aanpassen (hooguit 10 gegevens)

3. Bewijs toevoegen aan het online woningdossier.

4. Erkend deskundige selecteren die het bewijs gaat controleren.

5. Gegevens versturen.

6. Energielabel ontvangen (registratie gaat automatisch.

Stap 1; DigiD

Met je DigiD kun je inloggen op de websites van de overheid en in de zorg. Je DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die je allebei zelf kiest. Heb je nog geen DigiD, of ben je je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten: ga naar www.digid.nl/vraag-en-antwoord/wachtwoord-vergeten.

Stap 2; Gegevens over je woning

Het energielabel van je woning wordt bepaald aan de hand van het bouwjaar, woningtype, woningoppervlakte en andere woonkenmerken die van belang zijn voor het energieverbruik. Deze kenmerken zijn;

  • soort glas
  • gevelisolatie
  • dakisolatie
  • vloerisolatie
  • soort verwarming
  • soort warmwatervoorziening
  • ventilatiesysteem
  • zonnepanelen en zonneboiler

Stap 3: bewijs toevoegen

Je moet bewijzen dat de gegevens die je aanlevert juist zijn. Documenten die als bewijs kunnen gelden zijn:

  • Een ver- of aankoopbrochure, die door je makelaar of projectontwikkelaar is opgesteld.
  • een bouwkundig rapport of taxatierapport dat je bij aankoop van je huis hebt laten opstellen.
  • de factuur van een verbouwing waarin duidelijk staat welke maatregelen zijn getroffen.
  • foto’s van de woningkenmerken.

Stap 4 en 5: een controleur kiezen en alle gegevens versturen.

In de tool op energielabelvoorwoningen.nl kun je een door de Rijksoverheid erkende deskundige kiezen die bevoegd is om jouw gegevens en bewijs te controleren.

Stap 6: Het energielabel in je mailbox

Als de erkende deskundige het bewijs accepteert, dan volgt registratie van het energielabel in de officiële database op www.zoekuwenergielabel.nl. Je krijgt ook een digitaal document van het energielabel, met alle kenmerken van de woning. Deze kun je uitprinten en overhandigen  bij de verkoop van de woning. Je ziet onderaan deze pagina een voorbeeld van een energielabel.